دلیل اهمیت طراحی دکوراسیون اداری چیست؟
شاغلین روزانه تقریبا یک سوم از زمان خود را در محل کار میگذرانند و طبیعتا فضای داخلی محیط کار تاثیر بسیاری در راندمان کاری افراد دارد. یک دکوراسیون کسل کننده باعث خستگی زود هنگام فرد شده و ساعت کاری نیز برای او به کندی میگذرد. طراحی دکوراسیون اداری (Office decoration design) نیز از این نظر اهمیت دارد که باعث آرامش فرد در محیط کار شده و از خستگی او میکاهد.
چگونه میتوانیم دفتر کار خود را به صورت حرفهای تزیین کنیم؟
انتخاب طرح و اجرای دکوراسیون اداری آن طور که تصور میکنید ساده نیست و حتی میتوان گفت از طراحی دکوراسیون منزل هم سختتر است. بنابراین شما باید اطلاعات کافی در این زمینه داشته باشید و تمام جوانب محیط کار را بررسی کرده و با توجه به آن دکوراسیون اداری مورد نظر خود را انتخاب کنید. اما ما کار شما را راحت کردیم. ما با بررسی محیط کار، خواسته شما از طراحی و با توجه به میزان بودجهای که برای این کار در نظر گرفتهاید، بهترین پیشنهادها را به شما ارائه میدهیم.
انواع دکوراسیون اداری
دکوراسیون اداری و طراحی دفتر کار را با توجه به سلیقه و نیازهای هر سازمان، میتوان به انواع مختلفی تقسیم بندی کرد. برخی از انواع مدلهای دکوراسیون اداری شامل:
- دکوراسیون کلاسیک یا سنتی (Classic decoration)
- دکوراسیون مدرن (Modern decoration)
- دکوراسیون صنعتی (Industrial decoration)
- دکوراسیون کلاسیک مدرن (Classic modern decoration)
- دکوراسیون مدرن کلاسیک (Modern Classic decoration)
- دکوراسیون با تم های خاص (Decoration with a special theme)
دکوراسیون اداری کلاسیک یا سنتی (Classic decoration)
این نوع دکوراسیون اداری با استفاده از موادی مانند چوب و به کار بردن رنگهای قرمز و سبز، ظاهری مجلل و زیبا به محیط دفتر کار شما میدهد. همچنین استفاده از مجسمههای تزیینی و سنگهای قیمتی، تندیسها و آینههای بزرگ میتوانند جزئی از دکوراسیون کلاسیک اداری باشند.
دکوراسیون اداری مدرن (Modern decoration)
این نوع طراحی داخلی، از جهت سادگی و شلوغ نبودن طرفداران بسیاری دارد و با سلیقه بیشتر افراد سازگار است. از جمله عناصر معمول در دکوراسیون اداری مدرن میتوان به مبلمان با خطوط ساده و منظم، رنگهای خنثی و متناسب، طراحیهای هنری و ایجاد فضاهای باز با نور طبیعی اشاره کرد.
دکوراسیون اداری صنعتی (Industrial decoration)
این نوع دکوراسیون بازتاب فضای کارخانه و محیطهای صنعتی است. استفاده از موادی مانند فلزات خام، بتن، سنگ و چوب خام در این دکوراسیون مشاهده میشود. به کار بردن لوازم دکوری با قابلیت نمایش داخلی، مانند نمایش لولهها و سیمها و… در این سبک معمول است.
دکوراسیون اداری مدرن کلاسیک (Modern Classic decoration)
این نوع دکوراسیون تلفیقی از الگوها و طرحهای کلاسیک و مدرن است. استفاده از تزئینات مجسمهای، رنگهای پاییزی و خطوط ساده در این دکوراسیون مشاهده میشود.
دکوراسیون با تم های خاص (Decoration with a special theme)
برخی سازمانها ممکن است برای دکوراسیون اداری خود، تم خاصی انتخاب کنند. مثلاً تم ورزشی، تم هنری یا تم تکنولوژی، میتوانند به عنوان ایدههای طراحی داخلی مورد استفاده قرار بگیرند. این تنوع در مدلهای دکوراسیون اداری، با توجه به نیازها، سلیقهها و اهداف خاص هر سازمان تعیین میشود. بنابراین برای انتخاب بهترین مدل دکوراسیون برای یک دفترکار، در نظر گرفتن عواملی مانند نوع فعالیت محیط اداری، مساحت آن، میزان بودجه موجود و نیازهای کارکنان بسیار مهم است.
برای طراحی دکوراسیون اداری مدرن چه چیزهایی لازم است؟
رنگهای آرام
رنگ تاثیری مثبت در ایجاد محیطی شاد و پویا برای کارکنان دارد که می توان علاوه بر رنگ دیوارها از لوازم اداری رنگی نیز استفاده کرد. استفاده از رنگهای آرام و ملایم نیز میتواند به ایجاد آرامش و تمرکز در محیط اداری کمک کند. رنگهایی مانند نیلی، آبی کمرنگ، سفید و خاکستری میتواند مناسب باشد.
ایجاد فضای سبز
طراحی فضای سبز و استفاده از گیاهان داخلی میتواند نوعی احساس طراوت و تازگی در کارمندان به وجود آورد. همچنین میتوانید فضایی را به چندین صندلی برای نشستن کارکنان اختصاص دهید و گیاهان را نیز روی میزها و سایر نقاط اداره قرار دهید.
نورپردازی مناسب
نورپردازی از نکات مهم در طراحی داخلی دفتر کار به شمار میرود. بنابراین باید در طراحی آن نهایت دقت و سلیقه را به کار برد. نور کافی و طبیعی در محیط کار تاثیرات مثبتی در روحیه و انرژی کارکنان دارد. همچنین میتوانید از روشنایی مصنوعی مانند لامپهای ال ای دی با نور سفید نیز استفاده کنید. در طراحی دکوراسیون اداری مدرن، نورپردازی مناسب و زیبا در سقف نیز باعث افزایش زیبایی و چشمگیر شدن محیط کار می شود که معمولا طبق نظر و سلیقه مدیر طراحی می شود.
مبلمان راحت و کاربردی
انتخاب مبلمانی با طراحی مناسب برای استفاده روزانه کارکنان, یکی از اصول مهم در طراحی دفتر کار میباشد. استفاده از میز و صندلی اداری با قابلیت تنظیم ارتفاع نیز برای استراحت کارکنان، از ملزومات محیط کار میباشد.
پارتیشن بندی
میتوانید محیط اداری را با توجه به عملکرد هر بخش، با استفاده از پارتیشن، تقسیم بندی کنید. در این صورت به هر کارمند فضایی خصوصی تعلق میگیرد که باعث افزایش تمرکز و بازدهی بیشتر عملکرد او میشود.
استفاده از مواد طبیعی
استفاده از موادی مانند چوب و سنگ در دکوراسیون اداری میتواند حس گرما و طبیعت را در افراد ایجاد کند. میتوانید از میزها، کمدها و جزئیات دیگر که با چوب طبیعی ساخته شده اند نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که در طراحی دکوراسیون اداری باید بین رنگ و سایر اقلام ادارای، هماهنگی وجود داشته باشد و سعی کنید از شلوغی و به کار بردن وسایل اضافی خودداری کنید.
فضاهای خلوت
ایجاد فضاهایی برای استراحت و خلوت کارکنان میتواند بسیار مفید باشد. میتوانید یک کتابخانه کوچک یا فضایی با تجهیزات صوتی برای گوش دادن به موسیقی یا پادکست ایجاد کنید.
نمایش هنر
قرار دادن آثار هنری مانند تابلوهای نقاشی، قاب عکس و پوسترهای طبیعت در اداره میتواند به ایجاد محیطی خلاق و الهام بخش کمک کند.
فضای بازی
ایجاد فضایی برای بازی و استراحت، میتواند به افزایش انرژی و خلاقیت کارکنان کمک کند. میتوانید از میز بیلیارد، فوتبال دستی، دارت و سایر بازیهای مناسب در فضای اداری استفاده کنید. اینها تنها چند ایده برای دکوراسیون اداری هستند. برنامهریزی دقیق و مطالعه بیشتر در مورد نیازها و سلیقه کارکنان سازمان میتواند به شما کمک کند تا دکوراسیون مناسب و جذابی را ایجاد کنید. در ادامه مقاله لیستی از اقلام دکوراسیون اداری را برای شما جمع آوری کردهایم تا به راحتی بتوانید لوازم مورد نیاز خود را خریداری نمایید.
اقلام دکوراسیون اداری (چک لیست)
- میز کار، میز پذیرش و میز جلسه و…
- مبلمان و انواع صندلی کارمندی، صندلی مدیریتی و…
- قفسه مخصوص نگهداری اسناد و فایلها و…
- ملزومات کلی مانند خودکار، منگنه، چسب، کاغذیادداشت، ماژیک، تخته وایت برد و…
- ابزار فناوری مانند کامپیوتر، پرینتر، اسکنر، مودم، هارد اکسترنال و…
- وسایل نظافتی مانند جارو، مایع دستشویی، طی، سطل زباله، دستمال کاغذی و…
- ملزومات آبدارخانه مانند آبسردکن، کتری و قوری، یخچال، مایکروفر و…
- تجهیزات ایمنی مانند جعبه کمک های اولیه، کپسول آتش نشانی، چراغ قوه و …
- وسایل دکوراتیو مانند ساعت دیواری، گلدان، آباژور، آینه، فرش و …
سوالات متداول
چه ایدههایی برای طراحی داخلی دفتر کار جود دارد؟
برخی از ایدههای کاربردی در طراحی دکوراسیون اداری مانند گیاهان آویزان از سقف، ساعت دیواری بزرگ، تقویمهای عمودی، قرار دادن اسناد در پوشه های زیبا و قرار دادن وسایل و بازیهای سرگرم کننده روی میز، میتواند برای مشتریان و کارمندان جذاب باشد.
در طراحی دفتر کار چه نکاتی را باید مدنظر قرار داد؟
در ابتدا باید به کاربردی بودن طراحی توجه کنید. از وسایلی که بازتاب سلیقه شخصی شماست استفاده کنید و راحتی خود را نیز در نظر بگیرید. زیرا دفترکار محیطی شخصی و متعلق به شماست که باید از بودن در آن لذت ببرید.
چگونه یک اتاق اداری را طراحی کنیم؟
نمیتوان یک اصول کلی را برای همه افراد در نظر گرفت. زیرا طراحی دفتر کار، سبکی کاملا سلیقهای و شخصی است و در نهایت این شما هستید که باید احساس راحتی کنید و از آن لذت ببرید. ما به شما کمک خواهیم کرد و با توجه به نیازها و سایر شرایط موجود، بهترین پیشنهادها را به شما ارائه خواهیم کرد.
1 نظر در “انواع مدل و ایدههای دکوراسیون اداری و طراحی دفتر کار”
چقدر خوبه برای هر مدل دکوراسیون عکس مربوط به همان مدل رو هم گذاشتید این وقتی متن و عکس رو کنار هم دیگر قرار میدهیم قشنگ متوجه منظور نویسنده خواهیم شد.