

اصول چیدمان دفتر کار
- مبلمان اداری پرشین
- 3 دیدگاه ها
استانداردهای چیدمان دفتر کار
برای اینکه چیدمان اتاق کار خود را به بهترین شکل طراحی کنید توجه داشته باشید که رنگ دیوارها و وسایل دفتر کار شما باید متناسب با نوع کسب و کارتان باشد. علاوه بر آن به نوع فعالیت خود در دفتر کار و افرادی که به آن جا مراجعه میکنند نیز باید توجه داشته باشید. همچنین میتوانید سن و جنسیت مخاطبین خود را نیز در دکوراسیون محیط اداری لحاظ کنید.
تزیین دفتر کار
میدانیم که اتاق کار مانند منزل نیست که برای تزیین آن از وسایل دکوری و تزیینی مختلف استفاده کنیم. برای تزیین دفتر کار خود تنها کاری که میتوانیم انجام دهیم این است که از گلدانهای طبیعی استفاده کرده و علاوه بر زیباتر کردن محیط نوعی حس زندگی و طراوت به اتاق کار خود ببخشیم. اگر میخواهید از تابلو و وسایل دکوری برای تزیین دفتر کار خود استفاده کنید توجه داشته باشید که با نوع کاربری شما متناسب باشد. مثلا به کار بردن عکسهای شخصی در محیط کار، بیمه و خدمات اداری گزینه خوبی نیست. اما در گالریهای هنری و محیطهای کاری که در ارتباط با هنر هستند استفاده از این تابلوها مناسبتر است. نکته بعدی که لازم به ذکر است، این که در چیدمان اتاق کار خود باید وسایل مورد نیاز خود را طوری بچینید که دسترسی به آنها برایتان دشوار نباشد.
همچنین بخوانید: بهترین رنگ برای دکوراسیون اداری
روشهای چیدمان دفتر کار
طراحی چیدمان دفتر کار تاثیر مستقیمی بر کارایی، راحتی، و حتی خلاقیت افراد در محیط کار دارد. اصول طراحی چیدمان دفتر کار میتواند به بهبود فضای محیط کار، افزایش تعاملات، و افزایش تمرکز کاری افراد کمک کند. در زیر، تعدادی از اصول مهم چیدمان دفتر کار آورده شده است:
- قرار دادن تجهیزات مورد نیاز در محدوده دسترسی آسان
- اطمینان از وجود نور طبیعی به اندازه کافی در فضای اتاق
- استفاده از صندلی اداری ارگونومیک و میز کار با ارتفاع مناسب
- انتخاب رنگهای آرام برای اتاق کار جهت افزایش آرامش و تمرکز کارکنان
- در صورت استفاده از نور مصنوعی، استفاده از لامپ های با رنگ مناسب
- استفاده از مواد صوتی جذب کننده برای کاهش صداها و ایجاد یک محیط کاری آرام
- استفاده از کتابخانهها و کمدهای مناسب جهت ذخیرهسازی اسناد و مدارک و استفاده بهینه از فضا
- اطمینان از جریان هوای مناسب و تهویه دفتر و استفاده از سیستمهای تهویه مکانیکی در صورت لزوم
همواره مهم است که چیدمان دفتر کار با توجه به نیازها و الزامات خاص هر سازمان و افراد طراحی شود و بهبود پذیر باشد.
اهمیت چیدمان دفتر کار
در گذشته بیشتر افراد با اصول چیدمان اداری آشنایی نداشتند و بدون در نظر گرفتن این اصول یک دفتر کار برای خود چیدمان میکردند. اما امروزه به دنبال راه اندازی هر کسب و کاری کارفرما به اولین نکتهای که توجه میکند طراحی محیط کار خود به صورت اصولی است. البته برخی اوقات نیز پیش میآید که به خاطرهزینههای طراحی دکوراسیون صاحبان کسب و کار آن را نادیده بگیرند. از طرفی هم با وجود تنوع بسیار بالایی که در سبکهای چیدمان اتاق کار وجود دارد هر فرد با هر درآمدی میتواند دفتر کاری زیبا و مرتب داشته باشد. در ادامه به دلایل اهمیت این موضوع اشاره خواهیم کرد:
- چیدمان اصولی باعث هماهنگی و نظم اتاق کار میشود.
- جهت استفاده بهینه از فضا بهتر است که اصول چیدمان در آن رعایت شود.
- چیدمان اتاق کار باعث افزایش کارایی کارکنان شده و حس آرامش به آنها القا میکند.
- با طراحی چیدمان اتاق کار خود به صورت اصولی حس خوبی را به ارباب رجوع منتقل میکنید.
- نظم و هماهنگی ایجاد شده در اتاق کار باعث میشود به راحتی به وسایل خود دسترسی داشته و آنها را مدیریت کنید.
همچنین بخوانید: انواع دکوراسیون اداری
نکات مهم در چیدمان دفتر کار
اگر شما صاحب کسب و کاری هستید به عنوان مدیر یک بیزینس دوست دارید بیشترین ساعات از روز خود را در چه محیطی بگذرانید؟
اصول چیدمان تاثیر زیادی بر میزان بازدهی کارمندان دارد. به همین خاطر یک کارفرما با رعایت اصول چیدمان دفتر کار و مرتبط با اهداف کسب و کار خود به خوبی میتواند کارکنان را تشویق به کار کرده و شاهد عملکرد خوبی از آنها باشد. علاوه بر رعایت اصول چیدمان انتخاب وسایل مناسب برای دفتر کار نیز باعث دور شدن انرژیهای منفی از محیط شده و منجر به افزایش انگیزه و روحیه کاری در کارکنان میشود. در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه با استفاده از ایدههای کوچک میتوانید کارایی کارمندان خود را تا حد زیادی بالا ببرید.
بررسی امکانات موجود
اول از همه باید اتاق کار خود را به طور دقیق ارزیابی کنید و ببینید دوست دارید چه تغییراتی در دفتر کار خود ایجاد کنید و چه مواردی را بدون تغییر باقی بگذارید. آیا دیوارها و سقف اتاق نیاز به رنگ یا کاغذ دیواری دارد؟ به وسایل اتاق نیز به خوبی نگاه کنید. برای طراحی یک اتاق کار نیازی نیست تمام وسایل آن را دور بریزید بلکه میتوانید وسایلی که دارید در چیدمان جدید دفتر خود به کار برید. به متراژ دفتر خود نیز توجه داشته باشید و سعی کنید از فضا استفاده بهینه ببرید. به طور مثال وجود تراس در اتاق کار شما میتواند مفید بوده و محل خوبی برای پیاده سازی ایدههایی جذاب باشد.
تعریف نیازها
یکی دیگر از نکاتی که در اصول چیدمان دفتر کار خود باید مد نظر قرار دهید تعریف نیازهایتان است. به این معنی که شما قرار است از اتاق کار خود چه استفادههایی داشته باشید و بر همین اساس نیز اتاق خود را دیزاین کنید. همچنین چیدمان دفتر کار خود را باید با توجه به اهدافتان طراحی کنید و کلیه ملزوماتی که نیاز دارید در این طراحی جای دهید. به این مورد هم توجه کنید که قرار است چند ساعت از روز خود را در این اتاق بگذرانید و چند نفر هستید. تمام این نکات در طراحی اصول چیدمان شما نقش دارند.
جداسازی و چیدمان مناسب وسایل
اتاق کار خود را طوری چیدمان کنید که کلیه کارمندان به همه نقاط آن دسترسی داشته باشند. همچنین محل قرار گیری میز شما به عنوان کارفرما باید در جایی خاص باشد که نشانه قدرت شماست. در صورت نیاز استفاده از پارتیشن در دفترهای بزرگ نیز پیشنهاد میشود تا این جداسازی به خوبی صورت گیرد.
استفاده از نور طبیعی اتاق
نور اتاق کار خود را مورد بررسی قرار دهید و ببینید نور طبیعی از کدام جهت به دفتر میتابد و پس از آن مشخص کنید که میخواهید چه قسمتهایی از اتاق شما از نور بهرهمند باشد. همچنین بخشهایی را که نمیخواهید نور به آن بتابد نیز مشخص کنید. توجه به این نکات و رعایت آنها به شما در پیاده سازی اصول درست چیدمان خیلی کمک میکند.
جمع بندی نکات طراحی و چیدمان دفتر کار
جمع بندی نکاتی که در طراحی چیدمان دفتر کار باید به آن توجه داشت:
- تناسب رنگ در طراحی دفتر کار
- استفاده از گل اداری در دفتر کار
- ایجاد نظم با استفاده از دکور و قفسههای اداری
- نظم در چینش میز و صندلیهای موجود در اتاق کار
- استفاده از نور طبیعی و نورپردازی مناسب در اتاق کار
- اختصاص قسمتی مشخص برای نصب نت و یادداشت های مهم
3 دیدگاه در “اصول چیدمان دفتر کار”
مقالتون خیلی خوب بود. فقط یه نکته بگم که وسایل رو به تفکیک کاراییشون جداسازی کنید تا همیشه راحت تر بتونید وسایل رو پیدا کنید و زمانیکه که خودتون دفتر نبودید و همکارتون خواست وسیله ای پیدا کنه راحت تر بهش موقعیت وسایل رو بگید.
سلام وقتتون بخیر جناب، ممنونم از راهنماییتون.
در صنعت ما یک آیتم داریم به نام 5S که وظیفه آن نظم بخشیدن به محیط کار (تولید و محیط اداری و…) می باشد که خیلی از این مطالب به 5S همخونی دارد.