

نحوه چیدمان میز کار
- مبلمان اداری پرشین
- 2 دیدگاه ها
اهمیت چیدمان میز اداری
نحوه چیدمان میز اداری (Office desk arrangement) همواره یکی از اصلیترین استانداردهای یک سازمان به حساب میآید و متاسفانه در برخی سازمانها و اداره جات رعایت نمیشود. مدیران سازمانها باید این نکته را مد نظر قرار دهند که نحوه چیدمان میز کار علاوه بر نظم، باعث آرامش افراد و افزایش تمرکز آنها در محیطهای اداری میشود که همین عامل تاثیر زیادی در به موقع انجام شدن کارها دارد.
توجه داشته باشید این یک اصل کلی به شمار میرود و این گونه نیست که هر کارمند میز خود را طبق سلیقه و هر جایی از اداره که دوست دارد قرار دهد. اهمیت چیدمان میز اداری زمانی مشخص میشود که ارباب رجوع زیادی به محیط اداری مراجعه کرده و یا مشغله کارمندان زیاد باشد که همین عامل تاثیر زیادی در به موقع انجام شدن کارها دارد.
اصول چیدمان میز کار
چیدمان میز اداری باید به گونهای باشد که به شما اجازه دهد به بهترین شکل ممکن کار کنید و به نحوی طراحی شود که بر اساس نیازها و فعالیتهای شما قابل تنظیم باشد. در ادامه، چند راهنمایی در خصوص نحوه چیدمان میز اداری به صورت لیست برای شما آوردهایم:
- قرار گرفتن میز اداری
- چیدمان صندلی اداری
- محل قرارگیری کامپیوتر
- فضای کاری
- محل قرارگیری ملزومات کاری
- فضایی برای ذخیرهسازی
- جمع آوری کابلها
- دور ریختن اسناد بلااستفاده
قرار گرفتن میز اداری
در صورت داشتن فضای کافی بهتر است میزهای کار را دو به دو کنار هم قرار داده تا فضای کافی برای رفت و آمد سایر افراد وجود داشته باشد. همچنین میز خود را در نزدیکی منبع برق و اتصالات شبکه قرار دهید. در چیدمان میز اداری، فضای کافی را در نظر بگیرید. باید به اندازه کافی، جا برای کار کردن، قرار دادن دستگاههای الکترونیکی و جا دادن کاغذ و دفترچهها باقی بماند.
چیدمان صندلی اداری
از قرار دادن چند صندلی اداری در نزدیک هم خودداری کنید تا فضای کافی برای رفت و آمد افراد وجود داشته باشد.
محل قرارگیری کامپیوتر
کامپیوتر خود را در مرکز میزکار و نزدیک به برق و اتصالات شبکه قرار دهید. همچنین تا جای ممکن از طراحی سیمکشی مناسب استفاده کنید تا کابلها به درستی مرتب و مخفی شوند و به نظم و تمیزی میز کمک کنند.
فضای کاری
فضای کاری خود را ساده و منظم نگه دارید. فقط اقلامی که واقعاً برای کارتان لازم است روی میز قرار دهید و سایر اقلام را در جاهای مناسب دیگر قرار دهید. استفاده از جعبهها و سبدهای ذخیرهسازی کوچک میتواند به شما در نظم دادن به میز کمک کند.
محل قرارگیری ملزومات کاری
لوازم کاری مثل قلمها، مدادها، دفترچهها و سایر اقلام را در محلی در نزدیکی میز قرار دهید که به آسانی به آنها دسترسی داشته باشید.
فضایی برای ذخیرهسازی
اگر نیاز به فضای ذخیرهسازی بیشتری دارید، از کشوها، قفسهها استفاده کنید. این فضاها به شما این امکان را میدهد تا اسناد و مدارک مورد نیاز خود را به آسانی نگهداری کنید و در مواقع لزوم نیز به راحتی به آنها دسترسی داشته باشید.
میتوانید یک فضای شخصی برای خود ایجاد کنید. کیف پول، تلفن همراه و … را روی میز و جلوی چشمتان نگذارید. بهتر است جایی مناسب مانند کشو برای آنها در نظر بگیرید. با این کار از بهم ریختگی میز خود هم جلوگیری میکنید.
جمع آوری کابلها
اطمینان حاصل کنید که کابلهای شبکه، برق و سایر کابلها به درستی مدیریت و مخفی شوند. میتوانید از کانالها یا داکت برای گردآوری و مخفی کردن کابلها استفاده کنید.
دور ریختن اسناد بلااستفاده
در هفته یک روز را به زیر و رو کردن میز خود اختصاص دهید و اسناد دور ریختنی را دور بریزید. وسایلی ک سر جای خود نیستند در جای خود قرار دهید و پوشههای جابجا شده را مرتب کنید. البته در صورتی که در طول هفته میز خود را مرتب کرده و به مدارک خود نظم دهید انجام این مرحله برایتان بسیار راحت خواهد بود. با توجه به نیازها و ترجیحات خود، میتوانید چیدمان میز اداری خود را تنظیم و سفارشی کنید. این اصول برای شروع مناسب هستند و شما میتوانید با تجربه و تغییرات اضافی، بهترین چیدمان را برای خود طراحی کنید.
نحوه چیدمان صحیح میز اداری چگونه است؟
رعایت اصول طراحی چیدمان میز کار با عملکرد کاربر نسبت مستقیم دارد و باعث رضایت و بهبود عملکرد او میشود. چیدمان میز اداری باید به گونهای باشد که کاربر به تمام ابزارهای مورد نیاز روی میز خود به راحتی دسترسی داشته باشد. بدیهی است که نمیتوان اصولی واحد برای چیدمان میز اداری در نظر گرفت. زیرا سلیقه هر شخص و شغلی که به آن مشغول است و نیازهای او، متفاوت میباشد. باید براساس مسئولیتی که دارد نحوه چیدمان میز کار او را تعریف کرد. به عنوان مثال یک منشی به زونکن، تقویم، تلفن و سالنامه نیاز دارد. قرار دادن همه این وسایل بدون نظم خاص و در یک طرف میز جالب نمیباشد و بهتر است طبق اصول روی میز چیده شوند.
همچنین بخوانید: طراحی دکوراسیون اداری
ملزومات و نحوه چیدمان میز کار
- لپتاپ و پایه نگه دارنده آن
- موس و پد مخصوص
- کازیه (جا کاغذی)
- لوازم التحریر
- تلفن
- ابزارهای دستی مانند دستگاه منگنه، ماشین حساب و پانچ
- ماگ شخصی و وارمر آن
- گل کوچک
اگر ملزومات کاریتان متنوع است آنها را دسته بندی کرده و در قسمتهای مختلف میز قرار دهید. همیشه یک قسمت از میز خود را خالی بگذارید و همه میز را پر از وسیله نکنید. هیچ کس جز شما نمیداند که کدام وسیله بیشتر مورد نیازتان است. به مسئولیتهایی که دارید فکر کنید و طبق آن میز کار خود را بچینید.
پیشنهادهای ما برای شما
- برچسب های رنگی، خودکار، یک دفترچه یادداشت کوچک و تقویم برای ثبت کارهای روزانه باید روی میز کار شما قرار داشته باشد.
- قرار دادن قاب عکس خانوادگی روی میز میتواند در حین کار لبخند را به لبان شما بیاورد.
- از قفسههای دو طبقه برای جمع آوری اسناد و مدارک کاری خود استفاده کنید. به این صورت که مدارک و اسناد جدید در یک طبقه و اسناد قدیمی در طبقه دیگری قرار بگیرند.
- وسایل الکترونیکی مانند مودم و … را روی میز قرار ندهید تا باعث حواس پرتی شما شود. بهتر است آنها را روی زمین یا داخل کشو بگذارید. در صورت امکان یک جایگاه خاص برای شارژ وسایل خود نیز ایجاد کنید.
- میتوانید یک گلدان کوچک نیز روی میز خود قرار دهید و طبق علم فنگ شویی به جذب انرژی در محیط کار خود کمک کنید. همچنین قرار دادن لیوان سرامیکی مورد علاقه تان روی میز، باعث جذب انرژی زمین شده و باعث افزایش بهره وری شما در طول روز خواهد شد.
همچنین بخوانید: بهترین گل برای دفتر کار
نکات مهم در چیدمان میز کار
رعایت توازن مهمترین اصل در چیدمان میز اداری است. شما نباید همه وسایلتان را در یک سمت میز بچینید و خودتان در سمت دیگر مشغول به کار شوید. بهتر است کامپیوتر در مرکز میز قرار گیرد و وسایل مورد نیاز خود را نیز در دو طرف میز بچینید تا در صورت نیاز به آنها دسترسی راحت و سریع داشته باشید.
بهم ریختگی میز درصد خطای شما حین کار را افزایش میدهد. میز خود را هر روز در پایان ساعت کاری مرتب و گردگیری کنید. با این کار هر روز صبح که به سر کار میروید با یک میز مرتب و تمیز روبرو شده و روز خود را با انرژی شروع میکنید.
همچنین بخوانید: نحوه صحیح نشستن روی صندلی
جمع بندی
صرف نظر از سلیقه شما، نحوه چیدمان میز کار اصولی دارد که باید به آن توجه شود. در غیر این صورت علاوه بر بی نظمی فضای شخصی خود، باعث بی نظمی محیط اداری و آشفتگی سایر کارکنان نیز خواهید شد.
در این متن درباره نحوه چیدمان میز کار و اصول چیدمان میز اداری با شما صحبت کردیم و سعی کردیم مطالب مفیدی را به شما ارائه دهیم. امیدواریم که نهایت استفاده را از مطالب ما برده باشید و آن را در محیط کار خود پیاده سازی کنید.
2 دیدگاه در “نحوه چیدمان میز کار”
سلام ممنون از محتوا قشنگتون تک تک موارد بالا رو انجام دادم و واقعا داخل محیط کارم خیلی به درد خورد.
سلام، ممنونم از محبتتون